In de afgelopen 10 jaar heeft Ubisoft zich extreem goed op de kaart weten te zetten met de Assassin’s Creed franchise. Echter zat er, zoals bij zoveel langlopende franchises, weinig vernieuwing meer in de laatste paar titels. Volgens Ubisoft zou dit met de komst van Assassin’s Creed: Origins compleet veranderen, maar is dat ook gelukt?

Ik ben groot fan van de Assassin’s Creed franchise en groot fan van Ubisoft, maar in de afgelopen paar jaar kreeg ik het niet bijzonder warm meer van de serie. Assassin’s Creed was Assassin’s Creed en buiten een ander tijdperk veranderde voor mij gevoel niet heel veel aan de rest. Laat ik het zo zeggen: een pareltje als Assassin’s Creed II zag ik niet snel meer komen. Echter heeft Origins mij daar heel anders over laten denken.

Nieuw tijdperk, nieuwe assassin

Een jaar na de afwezigheid van de Assassin’s Creed serie keren we terug naar 40 voor Christus. We pakken onze koffers uit in het oude Egypte en staan aan het begin van de Brotherhood. Dit keer sta je in de schoenen van Bayek, één van de laatste Medjay’s. De Medjay’s zijn de Assassin bodyguards van de Farao en zijn in het leven geroepen om iedereen te beschermen die hulp nodig hebben. Bayek is dus niet alleen de beschermer van de Farao, maar ook van het volk. Bayek wordt aan het begin van de game genaaid en is uit op wraak. Wraak wat hem vervolgens in een achtbaan stopt, waar hij niet zo makkelijk uit komt.

Bayek is een interessant personage als je het mij vraagt. Hij is verre van een Ezio rip-off en is alles behalve saai, zoals sommige personages uit de franchise. Bayek is keihard opzoek naar wraak, maar laat ook zijn menselijke kant zien door wat te drinken met een vriend of te spelen met een kind. Bayek is een baas!

Image result for Assassin's Creed Origins Bayek

Zoals ik al zei speel de game zich af in het Oude Egypte van 40 voor Christus. De locatie en het tijdperk lijken een perfecte combinatie te zijn voor een verfrissend Assassin’s Creed avontuur. Ubisoft heeft een wereld-job geleverd als het aankomt op het landschap. Het uiterlijk van steden als Alexandria is bijzonder gedetailleerd en de elementen van het land zijn goed gehanteerd. Het ene moment loop je rond in de brandende zon, het andere moment ren je weg voor een zandstorm. Het ene moment rij je langzaam op je kameel, het andere moment ben je in gevecht met een groepje Nijlpaarden. Het is werkelijk waar fantastisch.

Het landschap is overigens groot, heel groot. Egypte heeft veel te bieden en Ubisoft maakt daar goed gebruik van. Er moet veel afstanden afgelegd worden om naar de missie’s te gaan (of ze af te maken), maar dit zorgt wel voor extreem weinig laadschermen.

Aanpassen tot je een ons weegt

Assassin’s Creed: Origins is andere koek dan normaal (EINDELIJK!). Na de originele Assassin’s Creed heeft Black Flag ons de laatste grote verandering laten zien, maar verder is de gameplay niet veel ontwikkeld. Iets wat in Origins overigens wel het geval is. Deze AC voelt namelijk veel meer aan als een RPG. Sterker nog: dat is het eigenlijk ook.

Bayek is aan alle kanten te customisen en dat is iets wat ik persoonlijk erg waardeer. Het begint al met de vaardigheden. Elke keer als je een level omhoog gaat krijg je vaardigheidspunten, deze zijn weer te besteden in de skill tree. In deze boom bepaal jij wat voor een Assassin Bayek wordt. Maak je er een jager, krijger of ziener van? De keuze is helemaal aan jou. Ook qua uitrusting is er veel te customisen. Iets wat erg goed van pas komt, want elke boog speelt anders. Elk wapen kent zijn eigen moves en controls. Door te jagen breidt je de uitrusting uit en maak je eigen gear. Ook is het kiezen van een beest aan je zijde mogelijk. Je hebt standaard een kameel tot je beschikking in de game, maar deze kan ingeruild worden voor een paard.

Het maken van eigen gear is overigens ook nog wel een dingetje. Dit gaat namelijk makkelijker dan ik ook gezien heb. Je hebt spullen nodig, gaat ze zoeken en komt vervolgens in het menu terug om ze te smeden. Dit zorgt ervoor dat je niet eerst 1000 meter af moet leggen om bij een smid te komen, wat erg lekker is.

Vechten, groeien en door met je missie

Assassin’s Creed: Origins is by far de meest gestructureerde AC game in jaren. De storyline is namelijk niet zomaar te volgen, je bent namelijk te zwak. Door het nieuwe RPG systeem is het level van je personage belangrijker dan ooit en dat is genieten. Normaal gesproken kan je als een malle door een storyline vliegen en daarna de sidequests een keer pakken. Echter is dat bij Origins niet mogelijk.

Ubisoft geeft je de mogelijkheid om aan elke storyline missie te beginnen. Wel staat er een aangeraden niveau van Bayek bij. Ben jij level 9 en ga je een storyline quest aan van level 13? Dan maak je weinig tot geen kans om te slagen. Wat Ubisoft dus eigenlijk wil, is dat jij lekker de sidequests van een regio uit gaat spelen en vervolgend met je reet de storyline weer in gaat. Nu snap ik dat dit misschien vervelend lijkt op het eerste ogenblik, maar de sidequests zitten bijzonder goed in elkaar. Elke sidequest kent dialogen en cutscenes. Sterker nog: ze voelen aan als volwaardige storyline quests.

De manier waarop je EXP vergaard, en hoeveel, ligt ook helemaal in jou handen. Sneak jij een kamp in om een gevangene te bevrijden zonder ook maar één iemand de vermoorden? Dan krijg je een stuk minder EXP dan wanneer je de strijd aangaat met elke maffe soldaat in het kamp. Ideaal!

Assassin’s Creed: Origins – beetje jammer

Helaas zijn er ook een paar kleine dingen die me niet helemaal lekker zitten in de game. De grootste struggle zijn misschien wel de oude vertrouwde bugs. Ja, het hindert niet al te vaak in je quests en ze zijn voornamelijk grappig. Maar in een franchise als Assassin’s Creed, mag dit eigenlijk niet meer voorkomen. Een hand die dwars door bayek heen schiet wanneer je iemand op je rug neemt: het kan gewoon niet meer.

Daarnaast moet ik ook eerlijk zijn dat Ubisoft de Stealth technieken iets verbeterd heeft, maar ze er nog niet zijn. Guards zijn misschien iets meer oplettend, maar het is nog verre van realistisch. Daarbij zijn ook je opties iets uitgebreider door pijltjes met gif of rook, maar nog steeds erg minimaal.

Als laatste heb ik me zitten storen aan de microtransacties. Niet zo zeer dat ze er zijn, want je hebt gewoon de hele game zonder ze te kopen, maar meer wat je er mee kan kopen. Je kan je kameel bijvoorbeeld inruilen voor een eenhoorn. Ik heb drie keer gekeken en vier keer gelachen om het feit dat het in de game zit, maar voor een game als AC is het erg jammer.

Maar laten we eerlijk zijn, als dit de grootste struggles zijn van de game. Dan doe je het heel erg goed.

Assassin’s Creed: Origins – Goeie shit?

Assassin’s Creed: Origins vernieuwd op alle fronten. We hebben een heerlijk tijdperk, een tof personage en een goed verhaal. De nieuwe uitbreidingsmogelijkheden werken perfect en de feeling van de hele game is nog nooit zo geweest. Ben je fan van het oude vertrouwde AC? Dan vind je de vernieuwing misschien niet alles. Ben je fan van de franchise maar sta je open voor vernieuwing? Dan kan het bijna niet beter!

Assassin's Creed: Origins
9