Sinds 2013 heeft Square Enix haar online game Final Fantasy XIV – A Realm Reborn in de lucht hangen. In de tussentijd is de game voorzien van een aantal nieuwe snufjes, maar het principe is hetzelfde gebleven. Kort geleden dropte Square Enix de nieuwe DLC Stormblood om de ervaring voor huidige, maar ook nieuwe, spelers omhoog te krikken. Mark is zo’n nieuwe speler en ging de laatste weken keihard aan de bak met de game. Dit alles om uit te zoeken hoe goed het nu eigenlijk is.

Ik ben oprecht een gigantische fan van RPG’s. Games als The Elder Scrolls, Fallout en NeverWinter (ja, echt waar) weten mij blij te maken. Ik was dus heel benieuwd hoe Final Fantasy XIV, inclusief toevoeging van Stormblood, mij zou bevallen. Als we het op de gameplay pakken, moet ik zeggen dat ik een heel gelukkig mens ben. Maar er zijn elementen in deze game van Square Enix, waar ik echt heel erg boos om geworden ben. En dat laatste keer dat ik boos was, pakte iemand uit groep 5 m’n snoepjes af. Zat toen zelf overigens ook in groep 5….

Final Fantasy XIV: geweldig en nog eens geweldig

Wanneer je aan Final Fantasy XIV begint, moet je door een hele lijst aan customisation’s. Man, daar worden we blij van. Je bepaalt het haar van je personage, de kleur ogen, de kaaklijn, het baardje, de lengte en de uitdrukking. Heb je dat gedaan, dan is het tijd om de stem aan te passen. Als dat allemaal geregeld is kies je een class, een afkomst en een thuishaven. Je geeft hem een coole naam, of Blake Capable (ik snap het ook niet), en gaat door met leven.

Uiteindelijk kom je in een wereld, maakt kennis met een belangrijk persoon (scheelt per class) en kom je er uiteindelijk weer eens achter de je de uitverkorene bent. Echter duurt het in Final Fantasy XIV wel een tijdje voor ze dat doorhebben. Je voert eerst gewoon opdrachten uit, je werk wordt gewaardeerd en je wordt steeds belangrijker.
Het spelen van dit begin is werelds. Je doet een aantal simpele tasks, dan weer wat moeilijkere, kiest voor een paar sidequest en gaat vrolijk door het leven. Geweldig!

Divers en strak

De quests die je voorgeschoteld krijgt zijn ontzettend divers. De ene keer moet je doodsaai een bericht doorsluizen naar een ander persoon. De andere keer moet je 9 beesten omleggen. En weer een andere keer is moet je even wat planten uit de grond trekken. De combinatie tussen simpel, heel simpel en pittig is perfect. Als je de story volgt zal je na een pittige missie niet weer in het diepe gesmeten worden en kan je even rustig je ding doen. Super relaxt als je het mij vraagt.

Ook het uiterlijk van de game helpt wel met deze prettige ervaring. Je moet aardig wat stukken lopen en dan is het wel fijn dat je een aardig aanzicht hebt. De textures zijn geweldig, de movements van de personages ook en het klopt gewoon allemaal. Behalve het feit dat de belangrijkste dialogen soms wel of soms niet met muziek is. Beetje verwarrend als je het mij vraagt.
Besturing: even wennen, maar wel goed

Wat betreft de besturing van de game zit het ook wel goed. Wel kan ik je aanraden om op de PlayStation 4 de mouse-simulator uit te zetten? De controls staan af en toe een beetje vaag ingesteld en je touchpad kan opeens als muisgebruikt worden. Iets wat totaal niet werkt en lekker uitgezet kan worden.
Zoals ik eerder al zei is alles wel iets anders dan bij andere games, dus zal je even moeten wennen. Maar verder is hier ook niks op aan te merken.

Wat is er dan mis?

Als de gameplay, het uiterlijk, de quest en de besturing ontzettend goed zijn, wat kan er dan in vredesnaam mis zijn? Heel simpel: de servers. Ik weet niet wat Square Enix er zelf van vindt, maar het is een drama tot de max. Zonder enige twijfel heb je bij het begin van elke sessie wel een keer de melding dat de server vol zit en dat je even moet wachten. Wanneer je nogmaals inlogt is dit weg en kan je aan de slag (slaat dus nergens op). Maar dat is het probleem niet.

Het probleem is dat Square Enix het dusdanig slecht geregeld heeft met de servers (en dit met Stormblood ook niet weten te fixen) dat ik tot drie keer toe al een avond niet heb kunnen spelen. Gisteravond heb ik nog dik 45 minuten zitten wachten en toen zaten er nog 450 mensen in de que. Afsluiten dus.

Je game kan nog zo goed zijn, het verhaal kan nog zo lekker zijn, maar op het moment dat je niet kan spelen omdat Square Enix hun zaakjes niet goed regelt. Dan ben je ontzettend slecht bezig. Ontzettend zonde, want dit verdient een game als dit niet.

Goeie Shit?

Het mag duidelijk zijn dat ik ontzettend blij wordt van de gameplay van Final Fantasy XIV Online – Stormblood. Maar laten we eerlijk zijn dat er weinig te genieten valt als je de game niet inkomt. Iets wat helaas te vaak voorkomt.

Final Fantasy XIV Online: Stormblood had een grote kunnen zijn en had een gigantische score kunnen hebben. Als RPG is de game geweldig, de quests zijn heerlijk en het uiterlijk van het spel is geweldig. De game had veel meer verdient, maar moet het toch echt doen met een 5. Zonde Square Enix…