In de afgelopen jaren heeft Mark het niet bijzonder warm gekregen van de Need For Speed serie en met hem een zooi andere fans van de franchise. Echter komt EA met Payback op de proppen en dat laat toch een heel ander beeld zien. Maar is de game daadwerkelijk zo lekker als hij lijkt? Mark zocht het uit!

Ik ben groot fan van de Need For Speed franchise, maar als ik eerlijk ben heb ik er niet heel erg van kunnen genieten de afgelopen jaren. Echter heeft Need For Speed: Payback me aan alle kanten ingepakt en dat heeft alles te maken met een ijzersterk verhaal.

Tijd voor wraak!

In Need For Speed: Payback volg je het verhaal van straatracer Tyler Morgan. De jonge autogek weet met zijn crew flink wat buit te maken aan het winnen van races en laten verdwijnen van bijzondere auto’s. Mac, Jess, Rav en Navarro, die onderdeel zijn van de crew, helpen Tyler aan het jatten van een zeer exclusieve auto. Echter loopt dit volledig uit de klauwen als één van de crewleden de boel loopt te snitchen. Tijd om wraak te nemen en The House, waarvoor het crewlid werkt, uit te schakelen en hun territorium over te nemen.

Een ijzersterk verhaal waarbij je niet alleen in de schoenen staat van Tyler, maar ook van de overige crewleden. Je koopt auto’s, pimpt ze, wint races en gaat weer door. Een heerlijke constructie met een verhaal die zomaar de rode draad kan worden in een Fast and Furious film. Heerlijk!

Even wennen

Het verhaal zit dus heerlijk in elkaar, maar hoe zit het met de gameplay zelf? Wat betreft de races zit het allemaal wel goed. Het is uiteraard gewoon een racegame, dus heel erg wennen aan de controls zelf hoeft niet. Wel moet ik eerlijk bekennen dat het sturen een klein dingetje was. Zeker omdat elke auto anders lijkt te voelen in deze game, is het af en toe even zoeken hoe ver je kan gaan. Dit zorgt er in de eerste paar missie’s nog wel eens voor, dat je iets te gretig uit de bocht vliegt.

Maar verder kom ik weinig negatieve punten tegen in de besturing en gameplay. De overgang van cutscene en gameplay is smooth as the pest, driften geeft een geweldig gevoel en de auto’s zijn prima te houden. Al is het dus wel een beetje wennen.

Vrijheid is blijheid

De wereld van Need For Speed: Payback is open als de pest en veel is op eigen manier te doen. Scheur de gelijk door naar de missie of ga je eerst nog wat punten halen met losstaande races? Een heerlijk gevoel als je het mij vraagt. De verschillen in races zorgt ook voor een flinke variatie. Ga je voor offroad, drifting of gewoon een straatrace? De keuze is reuze.

Maar de wereld is nogal leeg en dat is toch wel jammer. Een gemiste kans als je het mij vraagt. De straten van de stad zijn zowat verlaten en je komt heel af en toe een auto tegen. Iets wat toch wel erg jammer is. En helaas is dat een introductie naar datgene wat allemaal niet zo lekker loopt in Payback.

Beetje jammer

Need For Speed: Payback is een game met heel veel potentie, maar weet er helaas geen optimaal gebruik van te maken. Need For Speed is, naast een game met een goed verhaal, hét spel waarbij auto’s centraal staan. Hierbij wil je customisen en tunen, maar dat gaat niet zomaar in Payback. Voor de ontgrendeling van het uiterlijk moet je flink wat zaken verrichten en ook voor de tuning van de auto is een apart systeem gekozen.

Je upgrade je auto namelijk door middel van Speed Cards en dat is iets wat me niet lekker zit. Je hebt zelf niet in de hand wat je precies upgrade, maar kan hooguit de juiste keuze maken uit de aangeboden kaarten. Kaarten die je na elke race verdient, maar ook nog eens moet kopen met je verdiende centen. Dus je kan exact kiezen wat je pimpt, maar moet er vervolgens ook nog voor betalen. Weird!

Daar komt dan ook nog eens bij kijken dat het verhaal ijzersterk is, de gameplay ook, maar dat elk spannend moment uit handen genomen wordt. Geef je extra gas omdat je via een heftruck over een brug gaat springen? Dan neemt de cutscene het over. Iets wat heel, heel, heel jammer is. Helaas gebeurt dit ook niet een enkele keer in Payback.

Wanneer je dan ook nog eens bedenkt dat de politieachtervolgingen weinig fantasy meer met zich meedragen, vanwege de checkpoints waar je doorheen moet rijden. Dan weet je eigenlijk genoeg.

Need For Speed: Payback – goeie shit?

Need For Speed: Payback is een game met heel veel potentie, wat voor een groot deel waargemaakt wordt. Het verhaal is ijzersterk en ik heb me extreem vermaakt met de gameplay en de races. Maar eerlijk is eerlijk: de achtervolgen, de speed cards en de slappe politie-achtervolgen zorgen ervoor dat het wederom geen ijzersterke Need For Speed is. Ik ben fan van de franchise en ik heb me echt wel vermaakt met de game. Maar EA had hier zoveel meer uit kunnen halen.

Payback
7