Een jaar of drie geleden wist Warner Bros ons aangenaam te verrassen met Middle-earth: Shadow of Mordor. Dit jaar probeert de producent echter het geintje nog een keer te flikken met Middle-Earth: Shadow of War. Of dat ook echt gelukt is, heeft Mark de afgelopen tijd voor je gecheckt.

Sinds september 2016 staat JeKentHetwel live en ondanks het feit dat ik veel games in het verleden als eens gespeeld heb, loop ik soms tegen een probleem op. Dit probleem is dat ik een vervolg-game op de mat heb liggen (Thanks, Warner Bros!), maar dat ik geen enkele ervaring heb met zijn voorganger. Dit was met Middle-Earth: Shadow of War ook het geval, dus daarom dit keer een review vanuit het perspectief van een noob. Maar wel een eerlijk perspectief.

Orcs raggen tot je een ons weegt

Middle-earth: Shadow of War is een open world action-adventure game van Monolith en Warner Bros. Zoals je wellicht al door had speelt de wereld zich af in het Lord of the Ring universum. De gebeurtenissen van deze game, en zijn voorganger, spelen zich af tussen The Hobbit en The Lord of the Rings in. In Shadow of War sta je in de schoenen van Talion, die de geest van elf-lord Celebrimbor met zich mee draagt. Samen reizen ze naar Mt. DOOM om de ring weer in handen te krijgen en een einde te maken aan de heerschappij van Sauron.

Dit doel bereik je in Shadow of War eigenlijk maar op één manier: Orcs raggen tot je een ons weegt!

Fantastische gameplay

Op het gebied van gameplay zit het met Shadow of War eigenlijk wel goed. Monolith heeft weet overduidelijk waar het mee bezig is op dit gebied, want de controls gaan zo soepels als geslepen schaatsen. Met een goed overzicht van de regio waarin jij je bevind, vind je altijd wel iets om te doen. Of het nu een raid is of een quest voor het verhaal: alles is duidelijk aangegeven.

Tijdens het volgen van deze Quests krijg je vaak te maken met Captains. Dit zijn Orcs met een hoge klasse, die promotie kunnen krijgen door jou af te maken. Reken dus maar dat je met ze te maken gaat krijgen. Een gegeven wat in het begin van de game erg vervelend is, maar wat uiteindelijk om te bakken is tot iets positiefs, doordat je de beestje over kan nemen. Dan is het enkel en alleen een uitbreiding van je leger tegen Sauron.
In een gevecht, met soms wel erg veel Orcs, is het maken van een combo geen probleem.

Het blokken van een tegenstander of het counteren van een captain gebeurt met het grootste gemak van de wereld, maar het ontwijken kan nog wel eens probleem zijn. Ik heb regelmatig het probleem gehad dat ik, terwijl het in beeld stond te dansen, een knop indrukte waar nodig en er vervolgens niks gebeurde. Dit kleine puntje zorgde hier en daar toch een beetje voor een andere feeling in de game. Verder was hier niks op aan te merken.

Grote wereld met een immens verhaal

Zoals ik eerder zei is er in elke regio genoeg te doen. Dit zorgt niet alleen voor een groot verhaal met verschillende verhaallijnen, maar ook voor een grote wereld. De wereld van Shadow of War is met gemak immens te noemen en de vormgeving van deze verschillende regio’s is dan ook op en top.

Het verhaal in deze game is overigens verdeelt in verschillende Acts. Elke act kent weer zijn eigenlijk verhaallijn en ook zijn eigen moves. Waar je dus in de eerste act elke Orc aan zijn einde moet helpen, moet je ze in de tweede act sneller tot je eigen team voegen. Een geweldige manier van storytelling en gameplay als je het mij vraagt.

Uitbreiding tot je een ons weegt

Tallion is de hoofdpersonage, maar er is vanuit je luie stoel genoeg aan te passen aan de beste knakker. Zo is er het Nemesis Systeem wat ontzettend uitgebreid is. Je speelt kenmerken uit in verschillende categorieën en kan deze vervolgens ook weer uitbreiden met een ander kenmerk. Dus een kenmerk is uit te breiden met een ander kenmerk? Ja, de shit gaat ver!

Ook wanneer je met je leger een stad overneemt, is dit volledig naar eigen hand te zetten. Elke Captain heeft zijn eigen kwaliteiten en deze kwaliteiten zijn vervolgens weer aan te sterken door een leger Orcs eraan toe te voegen. Maar dan wel op de manier zoals jij dat wilt.

Kortom: als je van een action game houdt met genoeg aanpassingsmogelijkheden, zit je met Shadow of War helemaal lekker.

Microtransacties de deur uit!

Shadow of War is de laatste tijd flink besproken geweest vanwege microtransacties en ik kan deze review niet afmaken zonder daar wat over te zeggen. De microtransacties zijn namelijk flink aanwezig in de game, maar zijn niet zo leidend als de meeste mensen misschien beweren. Het is inderdaad zo dat de game aan de pittige kant is wanneer je er geen gebruik van maakt, maar dat is naar mijn mening een goede game-ervaring. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan er niet positief over zijn.

Bij het kopen van een game, wat tegenwoordig prijzig is, moet een ontwikkelaar geen bullshit verkopen door middel van microtransacties. Je zorgt ervoor dat gamers de hele game krijgen wanneer je er 60 euro voor vraagt. Dat je de game met verschillende editions uit breidt is overigens prima, maar cut the crap! Geef de mensen toegang tot al je content wanneer ze betalen!

Shadow Of War = Assassin’s Creed ?

Het laatste puntje van kritiek heb ik vrijwel nog nergens voorbij zien komen, maar valt mij wel degelijk op. Ik heb met het spelen van Shadow of War eigenlijk contstant het gevoel gehad alsof ik een Assassin’s Creed uitbreiding aan het spelen was. Dit is uiteraard zonder het Nemesis Systeem, de Orcs en het geweldige verhaal. Ik heb ergens het gevoel dat ik dit al eens eerder gezien heb. Is dat positief of negatief? Dat laat ik aan jou over.

Goeie Shit?

Middle-Earth: Shadow of War is een heerlijke game met een gigantische wereld en een keiharde verhaallijn. Het nemesis systeem is groots en de controls van de game zijn over het algemeen prima. Naast het feit dat ik het gevoel heb dat dit een Assassin’s Creed uitbreiding is, is er verder weinig op aan te merken. Nouja, als je de microtransacties en sommige controls in battles niet meerekent dan.

Shadow of War
7