Er is in de afgelopen weken veel te doen geweest rondom Star Wars: Battlefront II. EA heeft veel shit over zich heen gekregen vanwege microtransacties, maar hoe is de game zelf? Mark ging op onderzoek uit.

Als groot fan van de Star Wars Franchise en alles eromheen heb ik keihard genoten van Star Wars: Battlefront. Eerlijk is eerlijk: het is niet de beste game die EA heeft afgeleverd, maar als Star Wars fan was het wel volle bak genieten. De wapens, de fighters, de maps: alles gaf een Star Wars gevoel. Een gevoel die bij Star Wars: Battlefront II alleen maar groter lijkt te worden. Maar daar is het dan ook wel een beetje mee gezegd.

Een unieke ervaring

Star Wars: Battlefront II heeft iets unieks te bieden en dat is niets minder dan een heuse campaign. Je volgt het verhaal van Imperial Inferno Squad leider Iden Aiso. De soldaat is een keiharde strijder voor The Empire, maar dat lijkt snel te veranderen. Iets wat een bijzondere flow met zich mee weet te brengen. De wapens in deze campaign zijn heerlijk en de schakeling tussen grond en luchtgevechten is geweldig.

Het verhaal steekt in de eerste paar missie’s goed in elkaar en Iden’s twijfels aan The Empire zijn dan ook een unieke ervaring. Het personage is sterk, de blasters zijn tof en de verhaallijn lijkt prima te zijn. Althans, als je niet verder dan de helft komt. Iden is een bijzonder personage en wordt, als je het mij vraagt, in het tweede deel van de campaign erg tekort gedaan. Het verhaal speelt zich af tussen The Empire Strikes Back en The Force Awakens en personages als Han, Luke en Leia zijn ook speelbaar tussendoor. Iets wat misschien erg tof op papier lijkt, maar de kracht van Iden laat verdwijnen.

Hierbij komt ook kijken dat de campaign binnen een uur of 4/5 is uitgespeeld. Een hele korte ervaring dus. Maar wel een korte ervaring die van uniek naar teleurstellend gaat. Zonde.

Multiplayer met een rare flow

De multiplayer van Star Wars: Battlefront II, daar gaat het om. De gevechten, helden en locaties geven een keihard Star Wars gevoel af. Iets wat nog sterker is in dit deel, dan in de eerste game van de franchise. Het spel draagt een geweldige feeling met zich mee. Het is op en top genieten om te vechten voor AT-AT’s en om lijnrecht tegenover Darth Maul, Ray of Luke Sywalker te staan.

Maar ondanks het feit dat Electronic Arts de microtransacties uit de game gehaald hebben, voelt de progressie in de game nog steeds aan als dikke stront. Mensen die de Deluxe versie in handen hebben, zijn bijna onoverwinnelijk in het begin van de game. Daar komt dan ook nog eens bij kijken dat je een flink portie geluk moet hebben tijdens de progressie. Iets wat alles te maken heeft met die verdomde Star Cards.

In Battlefront II draait het niet meer om het vrijspelen van wapens door progressie, maar door het openen van Star Cards. Deze kaarten zijn te ontgrendelen voor ingame centen, die je verdient door potjes te spelen. Maar de prijzen van de pakketten liggen dusdanig hoog dat het kopen van helden een levenswerk wordt. Iets waar EA al wat aan heeft gedaan, maar nog steeds niet uit lijkt te pakken dan de bedoeling kan zijn.

Eerlijk gezegd, is dit hetgeen wat de hele multiplayer ervaring in de weg zit. Wederom zonde.

Goeie shit?

Star Wars: Battlefront II is niet de opvolger die het had moeten zijn. De campaign is een toffe toevoeging maar verliest al snel zijn charme en de multiplayer wordt in de weg gezeten door Star Cards. Maar dit neemt niet weg dat EA een game neer weet te zetten met een extreem hoog Star Wars gehalte. De wapens, voertuigen, locaties, geluiden en personages zorgen er voor dat de echte Star Wars fan hyped is. Alleen jammer dat het hier weinig mee doet.

Star Wars: Battlefront II
6.5