Na het grote succes van Wolfenstein: The New Order, lag er een zware taak in handen van MachineGames en Bethesda. De game moest namelijk een waardig en ijzersterk vervolg krijgen. Op 27 oktober lanceerde beide partijen Wolfenstein II: The New Colossus en of die zware taak met succes voltooid is gaat Mark je vertellen.

Gespeeld op: PlayStation 4

Algemene info

Game:
Wolfenstein II: The New Colossus

Ontwikkelaar/Producent:
MachineGames/Bethesda Softworks

Genre:

First-person shooter / action adventure

Release:
27 oktober 2017

Beschikbaar op:
PC, PS4, XBONE

Voorganger:

Wolfenstein: The New Order (2014)

Wolfenstein: The New Order was een geweldige game met een ijzersterk verhaal, harde personages en heerlijke gameplay. Een flinke taak dus voor MachineGames en Bethesda om het geintje nog eens te flikken. Het verhaal van The New Colossus lijkt The New Order direct te vervolgen en ik moet eerlijk zeggen: beter hadden ze dat niet kunnen doen.

Blazkowicz is back, bitches!

Voor wie ‘The New Order’ nog niet gespeeld heeft zal ik niet teveel weggeven, maar Blazkowicz wordt aan het begin van The New Colossus wakker uit een coma. De wereld is nog niet veel veranderd. De Nazi’s hebben nog steeds de macht in deze krankzinnige wereld waar Duitsland de tweede wereldoorlog won. En jij? Jij staat wederom in de schoenen van Blazkowicz om alles weer compleet naar de klote te helpen. Of nou ja: je begint je avontuur in een rolstoel, maar daarna is het tijd om te raggen!

Het begin van de game is aan de lange kant, maar begint wel direct met een keiharde klapper. Bethesda heeft zeker geen plannen gehad om de boel rustig aan te doen en dat is duidelijk ook. Na het bijkomen van de eerste klap in je plaat van de schrik, is het tijd om Nazi’s te slopen. Dit doe je in het eerste deel van de game vanuit je rolstoel, waar nog een bijzonder zooitje skills bij komt kijken. Daarna is het klimmen in een supersuit en rennen voor je leven!

Snel handelen of nooit meer wandelen

Wolfenstein II: The New Colossus is een snelle game. Het maakt niet uit of je in je rolstoel zit of rond dwarrelt op je benen: alles vergt flink wat skills. Het voornaamste is de handelingssnelheid van de game. Je moet namelijk snel zijn, want anders hangen er drie Nazi’s in je nek die een einde maken aan je leven maken. Je moet sowieso snel schakelen in deze game. Zeker wanneer je een ruimte in loopt met flink wat Nazi’s, dan moet je snel bekijken hoe je de boel zo soepel mogelijk kan klaren.

In The New Colossus loop je ook rond met een bijl, die de boel net even wat smeriger maakt dan we gewend zijn. En stiekem is dat heerlijk. Het gebruik van wapens, en de impact daarvan, verschilt per uitrusting en upgrades. Je kan namelijk elk wapen op drie punten upgraden, maar hem op deze manier dus wel dusdanig vormen dat hij het lekkerst werkt voor jou speelstijl.

Die eigen speelstijl speelt overigens wel een aardig rol in deze game. Je kunt namelijk extra punten verdienen door je tegenstander gevarieerd om het leven te brengen. Of je nu gaat voor een headshot, een kill in stealth of loop te klooien met elektriciteit: alles wordt anders beoordeeld.

Chapeau, Chapeau

Dat het verhaal in de deze game de overhand neemt, mag wat mij betreft direct duidelijk worden. Wolfenstein II lanceert in 2017 en Bethesda komt met een Singleplayer only game, geweldig tot en met! Meer ontwikkelaars zouden dit zo nu en dan gewoon eens moeten doen. Je richt je hierdoor veel meer op het verhaal en gaat veel meer meeleven.

Zo valt je vrijwel direct op dat The New Colossus een ontzettende goede game is op het gebied van cutscene’s en personages. Hoe leip de gameplay van deze game ook is: de personages zorgen voor het succes. Van Frau Engel tot Anya terug naar Blazkowicz tot Wyatt: het zijn echt personen. Of het nu gaat om de emotie van B.J tijdens een leipe actie van Frau Engel of dat het nu gaat om een flashback naar het verleden: je begint mee te leven met de personen. Dit element zit zo goed in elkaar en is zo goed geacteerd. Het is gewoon volop genieten.

Hierbij komen dan ook nog de volop aanwezige details kijken. Een stad als New York, wat in deze wereld verwoest is, heet inmiddels Neu York. Amerikanen omarmen de Nazi’s in Roswell en de stad is hier aan alle hoeken op ingespeeld. Je komt dagboeken tegen over het leven in deze alternatieve wereld en je mond valt werkelijk waar open. De game aan alle kanten compleet.

Chapeau Bethesda, Chapeau!

Wel een beetje jammer

Er is niet veel aan te merken op het nieuwe deel in de Wolfenstein serie, maar helaas is de game niet helemaal perfect. Zo ben ik inmiddels een paar keer (of zegt gerust 100 keer) doodgegaan tijdens een missie en heb ik vandaag de dag nog steeds geen idee waardoor. Ik heb blijkbaar, op bepaalde stukken in de game, constant dezelfde fouten gemaakt. Echter wordt het niet duidelijk wat en dat zorgde zo nu en dan voor frustratie

Ook met het reloaden van wapens zit het niet helemaal lekker. Tuurlijk is het ergens goed dat er niet automatisch gereload wordt (vanwege realiteit), maar het zorgt flink voor problemen. Je wilt namelijk niet doodgaan tijdens het gevecht met de laatste Nazi-kneus en de hele zooi weer opnieuw moeten doen. Want de checkpoints: die zijn niet altijd even top. Je kan zomaar een flink stuk terug gezet worden, terwijl dat eigenlijk niet altijd even nodig is.

Drie puntjes die minder zijn op een game van, pak ‘em beet, 14 uur? Dat is een flinke zege!

Wolfenstein II: The New Colossus – Goeie Shit?

Wolfenstein II: The New Colossus is het ultieme vervolg van The New Order. Het verhaal, de personages en de gameplay: het is allemaal op en top geregeld! De aanpassingsmogelijkheden zijn niet erg groot, maar voldoende om de game naar eigen hand te zetten. Wel mag duidelijk zijn dat The New Colossus hoogstwaarschijnlijk beter uit de verf komt op PC, maar op de PS4 (en XBONE) doet de game het ook alles behalve verkeerd. Hier en daar is er nog ruimte voor wat verbetering, maar Bethesda en MachineGames kunnen bijzonder trots zijn.

Verhaal
10
Gameplay